Türkiye rakı masasında yeni oyuncular ve değişiklikler

Rakı YABANCILAŞIYOR: Koç grubu elindeki rakı işini YABANCIYA SATMAYA KARARLI; Burgaz da YABANCIYA GİDEBİLİR
Merkezi dünyanın öbür ucundaki Texas Pacific şirketinin bile dikkatini çeken Türkiye rakı masasında yeni değişikliklerin işareti geldi.

Akşam gazetesinden HALİL OKŞİT’in haberi:

Yıllık 1.5 milyon dolar büyüklüğü aşan pazarda açık ara lider Mey İçki’nin el değiştirmesinin ardından, sektörün diğer oyuncuları da yaz sonunu beklemeden hareketlenmeye başladı.

Özelleştirmeden 292 milyon dolara alınarak ortaya çıkan Mey İçki’nin 890 milyon dolara Texas Pacific Group’a satılması, diğer yerli oyuncuların da iştahını kabarttı. Alkollü içki sektöründe dünyanın en büyük oyuncuları aslında Türkiye’de zaten faaliyet gösteriyorlar. Ama bunlar maliye ile bir süre önce yaşadıkları vergi kaçırma davası yüzünden yeni yatırımlara yönelemiyorlar.

TARİŞ TAT’TAN SON KADEH

Rakı masasındaki ilk yer değişikliğinin işareti yüzde 85’i Koç Grubu’na ait Tariş Tat Alkollü İçecek Sanayi şirketinden geldi. 20 milyon dolarlık yatırımla Manisa Alaşehir’de kurulan yepyeni fabrikanın sadece arıtma ünitesi için 3 milyon dolar harcanmıştı. Koç Grubu’nun alkollü içecekleri stratejik sektörlerden saymadığını açıklaması ve buna paralel en önemli perakende satış kanalı Migros’u elden çıkarması, Tariş Tat’ın da Koç Grubu’ndaki geleceğini kararttı. Üretimin durdurulduğu ve stokların eritildiği fabrikanın kapısında satılık tabelası asılı değil ama satılık olduğunu herkes biliyor. Koç aynı tabelayı Otoyol’un Adapazarı fabrikasında da kullanıyor. Bir süre önce Tariş Tat fabrikasını, CLWorld adlı Türkiye’de faaliyet göstermeye başlayan yabancı içki şirketi mercek altına aldı ama sonra alıcı olmaktan vazgeçti.

BANKA ONAYI GEREKİYOR

Koç Grubu’nun bu yatırımı krediyle gerçekleştirdiği ve satın almayı yapacak şirketin ilgili bankadan da (ki kulislerde bunun Akbank olduğu belirtiliyor) onay almak durumunda olması işleri karıştırıyor. Bu yüzden Tariş Tat’ı taliplerin çokluğuna karşın ancak güçlü bir yabancının alabileceği dile getiriliyor.

YÜKSEK VERGİ SORUNU VAR

Burgaz Yönetim Kurulu Başkanı Katnaş, Platin dergisine yaptığı açıklamada yüksek verginin yerli üreticinin elini zayıflattığını belirterek, şunlara dikkat çekmişti: Yüksek verginin en kötü etkisi kayıtdışı içki skandalıdır. Öte yandan yüksek vergiler, yerli üreticilerin ithallerle arasında haksız rekabete neden oluyor. Bu da yerli üreticiyi yok edecek bir gelişmedir…

Mey açık ara lider, İzmir Efe Rakı ikinci

Bu yıl 2 milyar dolara ulaşması beklenen Türkiye rakı masasında, en büyük pay Mey İçki’nin. Başta Yeni Rakı olmak üzere onlarca ürünle pazarda yer alan Mey’in ardından Elda, Burgaz, Tariş Tat, Sarper gibi diğer markalar geliyor. Rakı dışında başta votka ve cin olmak üzere değişik içkiler üreten bu şirketler, iç pazarda birbiriyle rekabet ederken, ihraç pazarlarda da diğer içki çeşitleriyle mücadele ediyor.

BEYLERBEYİ’Nİ BURGAZ ALDI

BURGAZ Rakı’nın yeni dönem planının iki ana ayağı bulunuyor. Bu planın bir ayağını önce iyi bir yabancı ortakla yola devam, ardından da şirketin tümünü bu ortağa satmanın oluşturduğu söyleniyor. Diğer ayak ise iç pazarda yeni bir satın alma ile yola devam etmek şeklinde özetleniyor. Burgaz Rakı yetkililerinin “Şu anda böyle bir şey yok” demelerine karşın, Beylerbeyi markasıyla pazarda yer alan Sarper Alkollü İçecekler ile görüşüyor. “Bir adım ileri, iki adım geri” şeklinde görüşmeler yapan Burgaz Rakı’nın anlaşma imzaya yaklaştığı konuşuluyor…

BURGAZ DA HER AN BİR YABANCIYA SATILABİLİR

Burgaz Rakı’nın ortaklık için üç şirketle görüştüğü haberi ortalıkta konuşulmaya başlandı. Burgaz Rakı şirketin bedelini son olarak 280 milyon dolar olarak dile getirmiş. Burgaz, üç şirket ile masaya oturmuş. Bunlardan ilki daha önce Türkiye bira pazarında yer alan ve geçtiğimiz dönem Türkiye’den çıkan Tuborg olmuş. Daha sonra Gitanes sigaralarının da üreticisi olan Fransız Altadis ile masaya oturan Burgaz, son olarak da Fethiye merkezli olduğu belirtilen İSTAR adlı bir şirketle pazarlığı sürdürüyor.

13 milyon litre üretiyor

BU yıl 62 milyon litre üretim beklenen Türkiye rakı pazarının hızla yükselen oyuncularından biri de Burgaz Rakı oldu. Üzerindeki spekülasyonlara rağmen, kurulduğundan bu yana alkollü içki alanında yatırım yapmaktan geri durmayan şirket, 6 farklı rakı üretiyor. Burgaz’ın üretimi başlangıçta 1 milyon ton iken arada yaptığı yatırımlarla 13 milyon litre yükseldi. Yeni yatırımlarla hem üretimini hem de pazar payını artıran Burgaz’ın bu yükselişine karşın yeni organik operasyonlar için görüşmeler yaptığı öğrenildi.

6 MARKALI TRAKYALI

Burgaz Rakı Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Katnaş, Platin Dergisi’nin ağustos sayısına yaptığı açıklamada 2004 yılında 1 milyon litrelik kapasite file faaliyete geçtiklerini belirterek, şöyle devam etmiş: “2008 yılı ilk çeyreğinde 13 milyon litrelik kapasiteye ulaştık. İlk 6 ayda yüzde 15-17 civarındaki Pazar payımızı yıl sonunda yüzde 20’ye çıkaracağız.” İhracata da başlayan firma 2007 yılında toplam satışının içinde yüzde 3 olan payı, bu yıl katlamayı planlıyor. İhracatı Türklerin yoğun olarak yaşadığı Avrupa ülkelerine yapacaklarını belirten Katnaş, “Ayrıca İran, Irak gibi Ortadoğu ülkelerinden de talep görüyoruz” diyor. Burgaz 6 farklı rakı üretiyor. Bunlar Burgaz Rakı, Burgaz Yaş Üzüm Rakısı, Ata Rakı, Ata Yaş Üzüm Rakısı, Rakı Turka ve Diasa için özel üretilen İki Tek Rakı olarak sıralanıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s