Ruslar için votka, Fransızlar için şarap neyi ifade ediyorsa Türkler için de rakı aynı anlamı taşımaktadır.

1,3 Milyon Kişi Geçimini Rakıdan Kazanıyor

GİSDER tarafından hazırlatılan ’Türkiye’de Rakının Ekonomik ve Sosyal Rolü’ adlı araştırma sonuçları açıklandı.

Geleneksel Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER) Başkanı Galip Yorgancıoğlu, Türkiye’de 278.000 kişinin doğrudan, bu kişilerin aileleri ve dolaylı etkide bulunulanlar da dahil olmak üzere yaklaşık 1,3 milyon kişinin geçimini rakı üretimi ve satışı yoluyla kazandığını söyleyerek, rakamın toplam vergi gelirlerinin yüzde 1’ini teşkil etmekte olduğunu belirtti. Rakının Türkiye’nin ekonomik ve sosyal hayatındaki yerini belirlemek üzere GİSDER tarafından IBS araştırma şirketine hazırlatılan “Türkiye’de Rakının Ekonomik ve Sosyal Rolü” adlı araştırmanın sonuçları, düzenlenen basın toplantısında açıklandı.

Galip Yorgancıoğlu, Türkiye’deki alkolü içki üreticilerinin ortak iletişim platformu olarak, hükümetin, alkollü içkilerin vergilendirilmesi konusunda izlediği yaklaşımı olumlu bulduklarını ve desteklediklerini belirterek, bu çerçevede raporu da, hükümetin Avrupa Birliği (AB) ile olan müzakerelerinde, kendilerine bir dayanak noktası teşkil edebilmesi, ülkemizin haklarını savunmada kullanabilecekleri bir veri oluşturması amacıyla hazırlattık” dedi. Geçtiğimiz dönemde İskoç viski lobisinin, rakıya uygulanmakta olan vergi oranının artırılarak İskoç Viskisi ile aynı düzeye getirilmesi için AB nezdinde girişimi olduğunu ifade eden Yorgancıoğlu, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ın göstermekte olduğu kararlılığı ve rakının uzo ile benzer şekilde vergilendirilmesinin gerekliliğini savunmasını takdir ve memnuniyetle karşıladıklarını dile getirdi. Yorgancıoğlu, bağımsız bir araştırma kuruluşuna hazırlattıkları raporda, rakının Türkiye’nin ekonomik ve sosyal hayatındaki önemine ilişkin çarpıcı verilerin ortaya konulduğuna işaret ederek, rakıyı, Türkiye’de üretilen herhangi bir ürün olmanın ötesinde Türk kültürünün ve yaşayış biçimimizin temel bileşenlerinden biri olarak görmek gerektiğini belirtti.

Rakının, geleneksel milli içki olarak Türk kimliğinde ve sosyal etkileşiminde önemli bir rol oynadığını vurgulayan Yorgancıoğlu, “Bu anlamda Ruslar için votka, Fransızlar için şarap neyi ifade ediyorsa Türkler için de rakı aynı anlamı taşımaktadır. Türkiye’nin kanunlarının AB ile uyumlu hale getirilmesi kültürlerimizin de homojenleştirilmesi anlamını taşımamalıdır. Geçtiğimiz dönemde Yunanistan’ın yanı sıra Fransa ve Portekiz de özel alkollü içkileri için Avrupa Birliği’nden özel uygulama hakkı kazanmışlardır. Aynı uygulamanın Türkiye için de geçerli olmasını beklemek hakkımızdır” diye konuştu.

Rakı Gelirleri
Yorgancıoğlu, rakının, kültürel ve sosyal doku içerisindeki yerinin yanında ülke ekonomisine de önemli katkılar sağlayan bir üretim maddesi olduğuna dikkati çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü: “Halen ülkemizde 278 bin kişi doğrudan, bu kişilerin aileleri ve dolaylı etkide bulunulanlar dahil olmak üzere yaklaşık 1,3 milyon kişi geçimini rakı üretimi ve satışı yoluyla kazanmaktadır. Rakı üretimi yoluyla ülkemizin elde ettiği gelirler 1,2 milyar YTL’ye ulaşmakta, bu da devletimizin toplam vergi gelirlerinin yüzde 1’ini teşkil etmektedir. İhracat yoluyla ülkemize yılda 30 milyon dolardan fazla gelir sağlanmaktadır. 2007 yılında yalnızca Duty Free’lerden elde edilen gelir 20 milyon dolar civarındadır. Rakı üreticileri yılda yaklaşık 30 milyon YTL’yi ürün kalitesinin geliştirilmesi için harcamaktadır. Rakı kültürümüz ayrıca, Türkiye’nin eğlence kültürünün asli unsurlarından biri olarak ülkemizin uluslararası bir turizm merkezi olarak çekiciliğine ve turizm gelirlerinin artmasına katkıda bulunmaktadır.”

Rakının, çiftçiden başlayıp büfe işletmecilerine ve bakkallara kadar uzanan büyük bir zincir içerisinde çok sayıda insanın geçimini sağlamasının temeli olduğunu ifade eden Yorgancıoğlu, hemen her mahallede bulunan büfelerde ve bakkallarda rakının, diğer ürünlere göre daha yüksek kar marjı ile satıldığını, bu yolla büfeler ve bakkalların desteklendiğini, rakıya uygulanan verginin İskoç viskisi seviyesine yükseltilmesi durumunda büfelerin gelirlerinden mahrum kalacağını söyledi.

Satışlar Yüzde 34 Azaldı
Son yıllarda rakıya uygulanan vergilerdeki artışın, satışlar üzerinde ciddi şekilde olumsuz bir etki yarattığını savunan Tonge, “Satışlar 2002 yılından 2007 yılına değin yüzde 34 oranında azalarak yılda 60 milyon litreden 40 milyon litreye gerilemiştir. Rakı üzerindeki vergilerde yeni artışlara gidilmesinin satışlarda yeni düşüşlere yol açacağı düşünülmektedir. Buna göre, vergi oranındaki artışları, satışlardaki düşüş nedeniyle rakıdan elde edilen vergi gelirlerinin artması yerine azalmayla sonuçlanacağına inanıyoruz” dedi.

Tonge, diğer taraftan İskoç Viskisi’nin vergi oranının düşürülmesinin, kamu gelirleri üzerinde en azından iki olumsuz etkisi olacağını belirterek, ithal üründen sağlanan vergi gelirlerinin azalacağını ve rakı satışlarında ortaya çıkacak azalma nedeniyle rakıdan sağlanan vergilerin düşeceğini aktardı. Yorgancıoğlu, şu anda AB’nin daha fazla artış için baskı yaptığına dikkati çekerek, bu durumda rakının 25-26 YTL olan tutarının 50 YTL’ye çıkacağını, ancak hükümetin İsveç lobisinin AB nezdinde yaptığı baskıya boyun eğmedini dile getirdi.

Fiyatların ÖTV nedeniyle yükseldiğini kaydeden Yorgancıoğlu, tüm Avrupa ülkelerindeki ÖTV’nin Türkiye’den çok daha yüksek olduğunu, ancak hiçbir ülkede de Türkiye’deki kadar çok dolaylı verginin bulunmadığını aktardı.

Kaynak: Dünya Gazetesi

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s