Pazar 4 milyar dolara çıkınca içki sofraları şenlendi. Rakı markası arttıkça, tüketim azalıyor

Pazar 4 milyar dolara çıkınca içki sofraları şenlendi

Gülfem Varlık, Referans Gazetesi, 08.07.2006

Son dönemin en cazip sektörleri arasında yerini alan alkollü içkiler pazarı art arda yapılan yatırımlar ve ithal içki bombardımanı ile hızlı bir büyüme trendine girdi. Toplam büyüklüğü 4 milyar dolara ulaşan sektör, rakıcı, şarapçı ve biracılar olmak üzere 3 ayrı fraksiyona ayrıldı.

Türkiye’de 2003 yılında alkollü içki piyasasının özelleştirilmesinin ardından yapılan içki yatırımları yeni bir dönem başlattı. İçki sofralarında başlayan çeşitlilik her ne kadar fiyatlara yansımasa da alkollü içecek pazarının ekonomik büyüklüğünü 4 milyar dolara ulaştırdı. Son iki yıl içinde sadece rakıdaki marka sayısı 14’e çıkarken, bir yıl içinde 888 markaya ithalat uygunluk belgesi verildi veya üretim izni alındı. Piyasaya arz edilmek üzere 672 ayrı ithal içki markası ise raflardaki yerlerini alabilmek için sırasını bekliyor.

Rakıda yüzde 80 pazar payına sahip olan Mey’in çoğunluk hissesinin 900 milyon dolara Amerika’nın en büyük yatırım fonlarından Texas Pacific Group tarafından satın alınması da yabancı yatırımcılar açısından da pazarın cazibesinin arttığının bir göstergesi. Alkollü içki sektörü, yerli ve yabancı firmaların aldığı yeni yatırımları kararları ile önümüzdeki dönemde daha da hareketli günlere gebe…

‘Anadolu Rakı’sı geliyor
Bir zamanlar tüm Türkiye’nin alkollü içki ihtiyacını karşılayan Tekel’in içki bölümünün özelleştirilmesi ile birlikte önce Elda, Burgaz ve Tariş-Tat sırasıyla rakı yatırımı yaptı. Bu yatırımların ardından farklı sektörlerden birçok yatırımcı daha alkollü içki piyasasına yöneldi. Yatırım furyasına son olarak KKTC’deki Mey Lmt’in sahibi Osman İmre ile alkollü içecek ithalatçısı Ahmet Çiğdem’de katıldı. İmre ve Çiğdem Manisa’nın Turgutlu ilçesindeki 10 milyon dolarlık ortak yatırımı ile yeni bir rakı tesisi üretime başlıyor. Türkiye’nin yeni rakı markasının ismi ‘Anadolu’ olacak.

Antalya Güçbirliği Holding (AGH) tarafından kurulan Antalya Alkollü İçecek Sanayi ve Ticaret A.Ş. de içki üretimine bu yıl sonunda başlayacak. Şirket, etil alkol, votka ve rakı üretimi için üç ayrı lisans aldı.

Ayrıca Bülent Eczacıbaşı’nın tütüncü damadı Bülent Sarper ile aydınlatma sektöründe faaliyet gösteren İzmirli işadamı Mustafa Cem’in ortaklığı ile kurulan Sarpercem İçecek Sanayi Ticaret A.Ş, rakıya 15 milyon dolar yatırım yapma kararı aldı. Akhisar Organize Sanayi Bölgesi’nde 11 bin metrekarelik alana kurulan tesiste yılda 6 milyon litre rakı üretilecek. 60’a yakın marka tescil ettiren şirket, votka, cin, viski ve şarap üretimine de girmeyi planlıyor.

Rakı markası arttıkça, tüketim azalıyor
Rakıya yönelik bu yatırım hareketine karşılık 2005 yılında tüketim 45 bin seviyesinde gerçekleşti. Türklerin milli içkisi olarak bilinen rakı, son 5 yıl içerisinde büyük bir pazar kaybına uğradı. Son beş yılda yüzde 40 oranında azalan rakı tüketimi, 2000 yılında 80 milyon litre olan iken, 2005 yılında 46 milyon litre düzeyine indi. Buna karşılık bira tüketimi yüzde 35, şarap tüketimi yüzde 75 arttı. Alkollü içkiler ithalatçısı Diegeo’nun hesaplarına göre Türkiye’de 18 yaş üzerinde 10 milyon kişi alkol tüketiyor. Favori içkileri ise bira. Onun arkasından ise rakı, votka ve viski geliyor. Erkeklerde öncelik bira, ikinci sırada ise rakı var. Kadınların da ilk sıradaki içkisi bira ama onların listesinde ikinci sırada şarap geliyor.

Şarap cazibesini artırıyor
Uluslararası araştırma şirketi ProCon GfK’nın Türkiye kent genelinde 1083 kişi ile gerçekleştirilen araştırmaya göre, en fazla şarap tüketimi Ege Bölgesi’nde gerçekleşiyor. Tüketimin en düşük olduğu bölgeler ise Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri. Türkiye’de kentlerin genelinde şarap tüketim oranı yüzde 16 iken, bu oran Ege Bölgesi’nde yüzde 30. Türk toplumunun yüzde 84’ü şarap içmiyor. Dini nedenlerle şarap içmeyenlerin oranı ise yüzde 28. Son dönemin en gözde alkollü içeceği haline gelen şarap, Mey, Doluca, Kavaklıdere, Kutman, Sevilen, Yazgan gibi büyük üreticilerin elinden yerel üreticilerin eline geçiyor.

Şişesinden mantarına kadar milyon dolarlık yatırımlar şaraba aktarılırken, Türkiye’de hala kişi başına şarap tüketimi 0.9 litre seviyesini geçmiyor.

En büyük pazar birada

* Biranın pazar büyüklüğü 885 milyon litre civarında
* Rakının pazar büyüklüğü 70 milyon litre. Toplam tüketim hacmi ise 45 milyon litre.
* Votkanın tüketim hacmi 7 milyon litre
* Viskinin tüketim hacmi 3 milyon litre
* Cinin tüketim hacmi ise 2.5 milyon litre civarında bulunuyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s